måndag 9 november 2009

hmm, fick lite skäll av vår lärare idag för att ingen lagt ut ett inlägg som handlade om so, så jag tänkte att jag skulle göra ett försök. Vet inte riktigt hur jag ska arbeta med bloggen, om jag ska göra det som en resedagbok eller att jag skriver lite fakta och mina tankar kring det.
Nu i början skriver jag nog bara lite om mina tankar kring judendomen.

Så fort jag hör ordet judar, tänker jag direkt på ordet utsatta eller förföljda. Och så är det. De har alltid haft motstånd, men varför? För att människor var rädda för dem, för att de var annorlunda? De hade andra sätt att leva på, de klädde sig annorlunda, hade en annan tro o.s.v. Detta kanske gjorde att andra människor inte kände sig trygga, de blev osäkra på hur de skulle bemöta judarna. Detta i sin tur kanske gjorde att de blev utstötta.

Men jag undrar om judendomen skulle sett detsamma ut, varit lika stark, om det inte blev så att de drog sig undan och var för sig själva. Då skulle judendomen kanske inte utvecklat sig på samma sätt.

Det får räcka som ett första inlägg, mina tankar kring judendomen.
Hanna

2 kommentarer:

  1. Bra tankar Hanna! ;)
    Jag kommer definitivt att följa din blogg.


    btw, läs min blogg! Det kommer snart ett inlägg om Israel, I think :S Hehe, vi får se vad som händer.
    Du hittar mig på emmareligion.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Emma, bra tankar. Jag ska också följa din blogg.

    /Annette

    SvaraRadera